Blossoms and fruits at once
Adele Dipasquale, Turin (IT), 1994
Artiste sélectionnée dans le cadre de l’appel à projets
Rue de la Sirène, 14

Inspiré de la colonne de Winogradsky, une expérience scientifique datant de la fin du 19e siècle qui recrée les premiers stades de la vie bactériale sur Terre, Blossoms and fruits at once est une installation vidéo qui questionne d’un œil critique le désir humain de retourner à un stade primaire de l’existence, en connectant les histoires locales, les temporalités géologiques, les narratives orales et les réflexions magiques. L’aspiration à retourner vers un supposé stade où la nature nourrit les humains sans effort ni fatigue, où fleurs et fruits poussent simultanément en stoppant l’avancée des saisons, a toujours été un mythe très dangereux dans lequel les femmes, et tous ceux associés à la « catégorie naturelle », en ont payé le prix fort. Dans cette démarche, tous les ingrédients nécessaires à la création d’un échantillon Winogradsky – à savoir le calcium, le soufre, la cellulose, la vase d’étang et l’eau – ont été rassemblés en renvoyant aux histoires de leur lieu d’origine : du sable décoloré et pollué de Rosignano Solvay, en passant par d’énormes sites d’extraction comme la carrière de marbre de Carrara ou les mines de soufre siciliennes, aux symboles d’horreur et de régions sauvages comme le volcan du Mont Etna ou des badlands psychomagiques d’Aliano. Axée sur différentes techniques pour comprendre et manipuler le « monde extérieur », l’œuvre explore le mythe de la nature opérant dans les intersections entre la science et la fiction, les réactions chimiques et les récits cosmogoniques, la narration magique et orale.

Film 16mm transféré en Full HD , 5’ 30’’

Terre des badlands d’Aliano, poudre de marbre et eau des grottes de Carrara, sable et os de seiche des plages blanches polluées de Rosignano Solvay, dépôt de soufre de volcan de l’île homonyme, roches et basalte du Cratère Silvestri de l’Etna, poudre de soufre extraite de la mine Trabonella près de Caltanisetta, textile et papier.

 
ENGLISH

Inspired by the Winogradsky column, a late XIX century scientific experiment that recreates the first stages of bacterial life on earth, ‘Blossoms and fruits at once’ is a video installation that critically reflects on the human desire to go back to a primordial moment of existence, connecting local histories, geological temporalities, oral narratives and magical thought. The aspiration to go back to an alleged stage where nature nurtures humans without effort and fatigues, where blossoms and fruits grow simultaneously breaking the progression of seasons, has always been a very dangerous myth in which women, together with all the ones associated with the ‘natural category’, had to pay a very high price. In the work all the ingredients necessary to make a Winogradsky sample—namely calcium, sulfur, cellulose, pond mud and water—have been collected, connecting to the histories of their original locations: from the bleached and polluted sand of Rosignano Solvay, passing through massive extractivism sites such as Carrara marble quarry or Sicilian sulfur mines, to symbols of wilderness and horror like Mount Etna volcano or the psychomagical badlands of Aliano. Looking at different techniques to relate to and manipulate the ‘outside world’, the work explores the myth of nature working in the intersections between science and fiction, chemical reactions and cosmogonic tales, magic and oral storytelling.

16mm film transferred to Full HD , 5’ 30’’

soil of the badlands of Aliano, marble powder and water from the caves of Carrara, sand and cuttlebones from the polluted white beaches of Rosignano Solvay, sulfur deposit from Vulcano in the namesake island, rocks and basalt from Crateri Silvestri of Etna, sulfur powder extracted in Trabonella mine near Caltanisetta, textile and paper

Let’s look at the leftovers. What lives on us. Time stops between the Curly, the oysters, the cocktail sausages, the cigarette butts…

Where are our leftovers going? Are you bothered by the fact I find our leftovers so nice? What will we do when we won’t be able to dip our cocktail sausages into mustard? What will we become when we will stop stirring our straws in our glasses? As long as you can ask yourself these questions, it means that everything’s fine.

I turn chips, toothpicks and olives into totems. Still have the time to highlight the details. Time flies but suspending it is still possible. Stop this instant. This party.

I smile when I think of you looking at these details, these precious vestiges of banal stories. These things that are only important because you have just stopped. I hope that you enjoy our party and that you can imagine the smell of our skin in the middle of this feast.

Unfortunately, our vestiges will not have the smell of sweat.